Sunday, February 18, 2007

Det fantastiske Nord Norge

I det siste har en negativ innstilling mot nord grodd som ugress her på Drottningborg, og resten av Sørnorge. Hadde jeg fått en krone for hver gang noen sa noe nedtalende mot Nord Norge hadde jeg seriøst vært rik. Men jeg må si at jeg synes det er trist at dere ikke har mer peiling på Norges natur, serverdigheter og selvsagt sjarm.
Alle dere som ikke har vært nord for Trondheim burde virkelig ta dere en tur!



Her er noen ting man kan oppleve i Norges mest naturrike del:
Først og fremst har vi Nordens største by nord for Polarsirkelen, TROMSØ, hvor de har verdens nordligste universitet, ølbryggeri og domkirke. En veldig populær by for studenter, og har et kjempe bra stundetmiljø. Så om dere vurder å studere i nord, anbefales Tromsø veldig sterk!


Beliggenhet: I Troms. Mellom Nordland og Finnmark. Det er ca. like langt fra Trondheim til Oslo, som fra Trondheim til Tromsø. Tromsø har 53 052 innbyggere. Og det er bare 10 000 innbyggere mindre enn Kristiansand. Men Tromsø er en type by der folk gjerne bor rett utenfor byen, så kommunen har flere innbyggere. Siden folk i nord er veldig glad i naturens mulighter, og ikke storbylivet.


En annen stor by er Bodø. Byen ligger midt mellom hav og innland og har dermed gitt byen mye av næringsgrunnalget sitt.Høgskolen i Bodø er veldig populær og har ca. 6 000 studenter.



Kjente ting man kan gjøre og se fra Bodø:

Saltstraumen (VERDENS sterkeste tidevannsstrøm),
se på alle havørnene (siden Bodøområdet har VERDENS tetteste populasjon av ørn)
se på midnattsolen og selvsagt ta en fottur eller fjellklatring,
siden Bodø har et supert turtereng BÅDE sommer og vinter.
Forsåvidt har hele Nord Norge en supert turtereng både sommer og vinter.

Må også nemne at i en periode av vinteren står ikke solen opp, og i en periode om sommeren går ikke sola ned. Det har sin egen sjarme:)




Bodø er større enn Arendal! Bodøs innbyggere: 35 106. Arendals innbyggere: 31 115.

Nordland fylke er 500 km langt, og det tar lang tid å kjøre / ta toget. Men det skal ikke stoppe deg! Det er nemlig laget en fantastisk vei nordover! Nei, jeg snakker ikke om E6, men om Kystriksveien! Den går langs kysten (som man kunne forstått fra navnet) og du får en haug med vakre naturopplevelser. Så om du skal kjøre opp, så må du ta denne veien.

Rana (dere kjenner kanskje navnet Mo i Rana) har flere grotter enn noe annet område i hele Nord Europa! Og det finnes også flere heleristninger. Veldig lurt å ha guide:POg apropo Rana. En annen ting dere kanskje har hørt om er SVARTISEN! Dra på breklatring:) Jeg har ikke gjort det enda, men det er noe jeg har kjempe lyst til. Så om det er noen som har lyst til å være med meg på det, så er det bare å si fra:)




Fiske er populært i nord, som mange vet. Er du interessert i fritidsfiske? Da burde du så absolutt ta turen til laksoforsen!Og selvsagt må du til lofoten! Det er noe alle burde oppleve.Tørrfisk og lutefisk er to sentrale stikkord. Mange liker det ikke, men det er noen av tingene som nord er kjent for.

Å ta ferje / kjøre båt utover havet er noen alle burde oppleve en gang i livet. For når du har gjort det en gang, så gjør du det ikke en gang til.Men den ene gangen må alle oppleve.

Og det er selvsagt mye mer å oppleve enn det jeg har nevnt her, men jeg måtte begrense meg litt. KOM OG OPPLEV SELV:)
Bare for å få frem pointet mitt om at Nord Norge er fantastisk viser jeg noen bilder:







8 comments:

  1. arendal har over 40.000 innbyggere. de fikk nr. 40.000 for en måned siden. stort avisoppslag. så der tar du feil; arendal er større en bodø.

    ReplyDelete
  2. men for å svare på innlegget; joda, jeg tror dere har noe oppe der i nord. - og jeg håper faktisk tromsø får ol i 2018.
    mitt innlegg var egentlig bare for å provosere litt. har jo aldri vært opp i nord selv.
    derfor ville jeg å vite hva som var så spesielt med "den nordnorske sjarmen".
    - bortsett fra deg

    ReplyDelete
  3. åh Tina. Vi er jo sjelevenner!
    Nord-Norge er fantastisk..
    jeg kan nesten ikke vente til sommer i nord, eller vår, eller vinter.. alt har sin sjarm!

    Stå på! ;)

    ReplyDelete
  4. og geir bodø har 44.414 innbyggere nå..
    Altså fortsatt større enn Arendal

    ReplyDelete
  5. Geir, du burde komme deg opp:) Besøk både meg og Ingvild i samme slengen da.
    Ingvild, jeg elsker nord. Jeg har egentlig hatt en innstilling om at jeg ikke skal bo der, MEN jeg skal ha hver en ferie i nord:)

    ReplyDelete
  6. I wish not acquiesce in on it. I think polite post. Particularly the title attracted me to read the intact story.

    ReplyDelete
  7. Amiable brief and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Thanks you for your information.

    ReplyDelete

Vil du legge inn kommentar, men ikke registrere deg?
No problem! Bare velg "anonymous" og skriv hvem det er fra :)